DE EN FR ES PL

Wskazówki dotyczące odżywiania dla biegaczy ultra

Luty 02, 2017

Wskazówki dotyczące odżywiania dla biegaczy ultra

Rebecca Dent, dietetyk sportowy, mówi nam o tym, jak produkty LYOFOOD mogą być wykorzystywane podczas biegów ultra. 

Jeśli chodzi o taktykę żywienia dla ultra-maratończyków, nigdy nie będzie to ten sam plan żywienia dla każdej osoby. Chodzi o to, aby dobrać odpowiednie pokarmy na bazie węglowodanów i płyny, aby zapewnić dopływ energii do organizmu. Praktykując różne strategie żywieniowe, dowiesz się, co ci odpowiada. Jest to proces prób i błędów, testujesz swój żołądek z prawdziwym jedzeniem, żelami, sportowymi batonów i napojami i ćwiczysz odżywianie w trakcie treningu, aby przyzwyczaić żołądek do jedzenia w biegu.

Nie ma jednego sprawdzonej recepty, zestawu na wyścig, niektórzy biegacze wolą dostarczać energię do organizmu głównie w postaci płynów, inni w postaci stałej, a pozostali preferują prawdziwe jedzenie i sportowe żele lub batony w ostatniej fazie biegu/wyścigu.
Kluczem jest dostarczenie wolno-uwalniającej się energii w trakcie całego biegu, którą zapewnić mogą przede wszystkim węglowodany oraz dostarczenie dodatkowego „paliwa” w postaci tłuszczy zawartych w żywności oraz białka, które zapobiega uszkodzeniu mięśni. Prawdziwe jedzenie dodatkowo przeciwdziała monotonii smakowej.
Podstawą każdego długodystansowego biegu jest dobre śniadanie, 2-3 godziny przed startem. Owsianka kokosowa Lyofood jest dobrym i szybkim rozwiązaniem, które także może być zabrane na dłuższy / kilku-dniowy bieg w ramach śniadania.
Jeśli posiliłeś się odpowiednio przed biegiem, nie potrzebujesz niczego przez pierwsze 60 minut. Cel to 200-300 kalorii na godzinę, co stanowi około 30-60 g węglowodanów. Taką dawkę znajdziesz w większości energetycznych lub zbożowych batonach, napojach, żelach i herbatnikach.
W przypadku górskich ultramaratonów wielo-dniowych, a w szczególności tych w których niedozwolony jest tzw. „support”, idealnym rozwiązaniem jest liofilizowane jedzenie. Posiłki LYOFOOD zawierają tylko naturalne składniki i smakują „jak w domu”, dzięki czemu są łatwo przyswajane przez organizm i łatwe do strawienia. Odpowiednimi posiłkami będą Strogonow, Penne a'la bolognese, Kurczak Pięciu Smaków z ryżem lub Farfalle w sosie szpinakowo-serowym. Aby dostarczyć dodatkowej energii i płynu możesz w swoim menu dodać zupy: gulaszową, grzybową, pomidorowo-paprykową. Dla osób, które zmagają się z brakiem apetytu podczas wysiłku, ciepła ciecz w postaci zupy będzie lepszym rozwiązaniem niż pełny posiłek.

Kilian

Kilian Jornet jest wiodącym biegaczem ultra i narciarzem wysokogórskim. Jest zdobywcą pucharu świata w ski mountaineering'u, cuter-krotnym zwycięzcą Pierra Menta, sześcio-krotnym zdobywcą Pucharu Świata w Skyrunning'u i medalistą w najbardziej prestiżowych ultramaratonach, takich jak Ultra-Trail du Mont-Blanc, Grand Raid, Western States Endurance Run i Hardrock Hundred Mile Endurance Run.

Kiedy podróżuje w odległe miejsca, ciężko znaleźć jest dobrej jakości żywność, z odpowiednimim wartościami odżywczymi, zazwyczaj w podróż możemy zabrać ze sobą tekkie pożywienie bogate w węglowodany, ale brakuje w nice białka i witamin...to właśnie jest wielkim plusem LYOFOOD. Często suszone jedzenie nie smakuje naturalnie, zawiera konserwanty i sztuczne dodatki, kiedy po raz pierwszy spróbowałem posiłków LYOFOOD byłem totalnie zaskoczony ich naturalnym smakiem, smakowały tak jako powinny, jak prawdziwy posiłek, tylko po prostu wysuszony, bez żadnych konserwantów. Jestem też fanem produktów LYO Powders, podczas długodystansowych biegów idealnym rozwiązaniem jest LYO smoothie, który daje ci energię i przede wszystkim dostarcza naturalnych witamin.

william sichel

William Sichel to międzynarodowy biegacz ultra ze Szkocji, który jest wielokrotnym rekordzistą świata. William był pierwszym Brytyjskim sportowcem i najstarszą osobą na świecie, która ukończyła najdłuższy certyfikowany bieg - Transcendence 3100 Mile Race w Nowym Jorku (4989 km), w Sierpniu 2014 roku. Ukończył wyścig w 50 dni, 15 godzin, 6 minut i 4 sekundy. Od 1994 roku William wziął udział w 101 ultra-maratonach, wygrywając 18 z nich. Spytaliśmy go co może powiedzieć na temat odżywiania:

Podróżuje w związku z wyścigami ultra od 1994 roku. W ubiegłym roku zaliczyłem moje 100-tne ultra i odwiedziłem 21 krajów. Specjalizuje się w ultra maratonach, nie w biegach górskich, które stały się aktualnie bardzo popularne.
Lokalizacje maratonów nie są tak spektakularne, jak biegi trialowe, ale doświadczenia mogą być tak samo głębokie i wymowne.
Staram się popełniać błąd tylko raz, popełniłem takijeśli chodzi o jedzenie podczas podróży. Doświadczyłem jak może taki błąd wpłynąć negatywnie na wydajność organizmu, mimo prawidłowego wielo-miesięcznego przygotowania. To nie było dobre doświadczenie, które uświadomiło mnie, że liofilizowane jedzenie mogłoby temu zapobiec. Później okazało się, że nie każde liofilizowane posiłki są jakościowo porównywalne. 
Smak i składniki były jednymi z najważniejszych czynników, które stały się kluczem wyboru odpowiednich posiłków. Jeśli posiłki były niesmaczne, unikałem jedzenia, co wykluczało sens ich używania!
Wtedy mój doradca żywieniowy polecił mi produkty LYOFOOD. Wypróbowałem kilka, były zupełnie inne - smakowały świetnie, idealnie dobrane z wysokiej jakości składników. Uzależniłem się!
Używam posiłków LYOFOOD za każdym razem, gdy:
  1. Podróżuje na zawody, a nie chcę ponosić ryzyka związanego z hotelowym lub lokalnym jedzeniem, szczególnie przed startem.
  2. Podczas wielo-dniowych biegów, kiedy poczucie smaku jest zaburzone i system trawienny nie funkcjonuje prawidłowo.
  3. W trakcie moich treningów, kiedy potrzebuje szybkiego i łatwego w przygotowaniu, ale pożywnego posiłku, najczęściej w miejscach gdzie nie mam dostępu do kuchni, takich jak pokój w hostelu.
Dlaczego wybieram posiłki LYOFOOD:
  1. SMAK. Mając porównanie z posiłkami innych producentów, które smakowały bardziej jak trociny, niż domowy obiad, doceniam doskonały smak dań i zup LYO.
  2. JAKOŚĆ. Gwarancja najwyższej jakości składników, w tym produktów ekologicznych w moich suszonych obiadach to prawdziwy bonus, który doceniam. Większość producentów na rynku używa tanich składników instant jak glukozowy proszek czy proszek oleju roślinnego. 
  1. BEZPIECZEŃSTWO. Podczas podróży i zawodów, zwłaszcza za granicą, ja i moja ekipa zainwestowaliśmy dużo czasu, pieniędzy i wysiłku, aby zapewnić najlepszą wydajność mojego organizmu podczas wyścigu. Nie mogę pozwolić sobie na to, żeby cała ta praca została zniweczona przez nieodpowiedni posiłek. Nie raz widziałem jak zdarzyło się to innym zawodnikom i sam tego doświadczyłem, dlatego też ze względów bezpieczeństwa używam sprawdzonej żywności liofilizowanej.
  1. WYGODA. Podczas podróży, przed i po biegowych imprezach, często nie masz ochoty na miejskie wędrówki w poszukiwaniu czegoś odpowiedniego do jedzenia. Posiłki LYO kolejny raz przychodzą mi na ratunek, nie muszę nawet opuszczać swojego pokoju. Pamiętam, jak po jednym z wyścigów w Niemczech, siedzieliśmy w łóżkach, wyczerpani, jedząc obiadek przed wieczornym wypadem. Nie było potrzeby aby polować do późna na coś dobrego na mieście. 
  1. NISKA WAGA. Liofilizowane produkty są oczywiście najlżejsze, co ma wpływ na miejsce i ciężar bagażu oraz opłaty lotniskowe. Ulubione posiłki możesz mieć zawsze przy sobie.
 
Porada jak stworzyć wysoko-kaloryczny posiłek
Najlepszym sposobem, aby zamienić dowolny posiłek lub zupę LYO w wysokokaloryczne danie, należy dodać pełnotłuste mleko w proszku , np. NIDO zawierające 503 kcal w 100 g. Mleko w proszku jest oczywiście suszone, lekkie, łatwe w przechowywaniu i łatwo się miesza. W ten sposób można zamienić zupę która ma 134 kcal w posiłek zawierający 434 kcal, poprzez proste dodanie 4 łyżek stołowych mleka w proszku.
Podobnie, można zwiększyć zawartość kalorii w posiłku do 1000 kcal - jeśli masz taką potrzebę. W ten sposób otrzymasz wysokiej jakości, smaczny posiłek Lyofood, o wysokiej zawartości kalorii. Aromat jest łagodniejszy przez dodanie mleka, ale nadal o bogatych walorach smakowych.

Piotr Hercog jest czołowym polskim biegaczem. Od 2008 roku specjalizuje się w biegach górskich ultra gdzie czołowe miejsca zajmował w takich biegach jak: UTMB, Ultra Trail Majorka, Transvulcania, Gore-Tex Transalpine, TransGranCanaria, UTMF.

Zawsze przed moimi najważniejszymi startami polegam tylko na sprawdzonych i smacznych produktach. Oprócz niezbędnych składników odżywczych jest dla mnie ważny czas przygotowania. To wszystko znalazłem w posiłkach LYOFOOD.

Anna Figura

Anna Figura to młoda I utalentowana Polska narciarka I biegaczka wysokogórska. Jest mistrzynią świata i europy w narciarstwie wysokogórskim. Ania jest zwyciężczynią Biegu Ultra Granią Tatr w 2015 roku i Sudtirol Ultra Skyrace 2014 we Włoszech. W 2015 roku ustanowiła kobiecy rekord trasy w ekstremalnym biegu Elbrus Race.

Początkowo myślałam, że jedzenie „w proszku” nadaje się głównie na wyjazdy i ekspedycje, a w domu powinno się gotować tradycyjne potrawy. LYO FOOD zmieniło moje konserwatywne nastawienie i teraz, nawet będąc w domu, z przyjemnością sięgam po produkty LYOFOOD

Więcej informacji, znajdziesz tutaj:

Piotr Hercog

Kilian Jornet

Anna Figura

Rebecca Dent

William Sichel


 





Zostaw komentarz