DE EN FR ES PL

Niesamowite owoce #2 Czarna porzeczka

Listopad 03, 2016

Niesamowite owoce #2 Czarna porzeczka

Czarna porzeczka (ribes nigrum) pochodzi z północnej i centralnej części Europy. Rozkwita w kwietniu-maju, a jej owoce zbierane są w drugiej połowie lata. Owoce, tak jak liście, mają wysokie wartości odżywcze i szerokie zastosowanie medyczne.
Porzeczki są małe, aromatyczne, w kolorze głębokiego fioletu i czerni, ale ich smak nie jest zbytnio kuszący. Zamiast tego, terapeutyczne walory czarnej porzeczki nadają jej charakter cudu natury. Porzeczka wspomaga detoksykację organizmu, reguluje aktywność hormonów, eliminuje anemię, stymuluje wzrost i wzmocnienie kości, a także pomaga w regeneracji ciała.

Owoce czarnej porzeczki są używane w tradycyjnej medycynie, dzięki zawartości kwasu gamma-linolenowego (GLA) - kwasu tłuszczowego z grupy omega-6 o działaniu przeciwzapalnym. Więc następnym razem kiedy zacznie rozbierać cię choroba, spróbuj proszku z liofilizowanej czarnej porzeczki. Porzeczka będąc lekko kwaśną, zazwyczaj lepiej smakuje z odrobiną miodu.

Czarne porzeczki są znane z wysokiej zawartości witaminy C i potasu, a także witamin B1, B2 i B6. Mają właściwości oczyszczające, napotne, przeciwreumatyczne, przeciwzapalne, a także lecznicze. Ostatnie badania wykazały, iż regularne stosowanie czarnej porzeczki pomaga poprawić wyniki wytrzymałości oraz zapewnia szybszą regenerację organizmu u sportowców.

Czarna porzeczka zawiera wiele organicznych związków z grupy antocyjanów, które są również odpowiedzialne za głęboki fiolotowo-czarny kolor owoców oraz posiadają przeciwutleniającą moc.
Rekomendowana dzienna dawka witaminy C dla dorosłego człowieka to 80 mg. Owoce czarnej porzeczki są niezwykle bogate w witaminę C, tylko jedna łyżka (6g) ekologicznego liofilizowanego proszku  dostarcza 72% dziennej dawki witaminy C.

Porzeczki dostarczają cztery razy więcej witaminy C niż pomarańcze.


Proszek z czarnej porzeczki świetnie pasuje jako dodatek do słodkich śniadań i deserów. Spróbuj tej pysznej zimowej jaglanki z porzeczką:


Składniki:

Wykonanie:

Płatki jaglane przygotować wg przepisu na opakowaniu. Wszystkie składniki wrzucić do blendera i dokładnie zmielić na gładką masę.



Właściowości:

Kasza jaglana jest doskonałym źródłem energii. Bogata w witaminy z grupy B: tiaminę(B1), ryboflawinę(B2), niacynę(B3), witaminę B6, kwas pantotenowy(B5), foliany(B9), a także żelazo, cynk, fosfor, potas, magnez. Bezglutenowa. Bogata w błonnik. Uznawana za leczniczą w stanach zapalnych błon śluzowych np. gdy mamy katar.

Banany są bombą elektrolitową dzięki zawartości potasu i magnezu.

Miód jest cennym środkiem odżywczym. Posiada właściwości przeciwzapalne, antybakteryjne, odnawiające i oczyszczające.

Wszystkie te składniki połączone z proszkiem z czarnej porzeczki doskonale pomogą ci w walce z zimowym przeziębieniem, a przy tym umilą chłodne poranki.

Referencje:

  • Rebecca Morris, 6 Health Benefits of Blackcurrants
  • Exercise Performance, Diet & Immune Response, http://www.nzblackcurrants.com/diet-exercise-and-immune-response/





Zostaw komentarz